Naar mijn idee is het enige doel van het visitekaartje het achterlaten van je contactgegevens. Tijdens een kennismaking, een netwerkbijeenkomst of tijdens een beurs. Relevante naam- en contactgegevens dienen hierop dan ook te worden vermeld. Waarom schrijven we dan geen handgeschreven kaartje uit op een bierviltje? Afhankelijk van de eigenaar van het kaartje kan het uitstralen van professionaliteit en expertise van toegevoegde waarde zijn. Maar kan het bierviltje heel toepasselijk zijn bij de kroegbaas. Het maken van juiste keuzes hierin kan handig zijn.

Leesbaarheid op een visitekaartje
Het is belangrijk dat je visitekaartje goed leesbaar is. De relevante informatie moet snel te vinden zijn voor de ontvanger. Zet er niet te veel op hierdoor kan het onduidelijk worden. Hetzelfde geldt voor te kleine corpsgrootte of hele fancy typografie. Zorg daarnaast voor de juiste balans in kleur en contrast.

Wel of geen adresgegevens op je visitekaartje?
Naar mijn idee is dit echt een persoonlijke voorkeur en bedrijf afhankelijk.
Werk je voor een grotere organisatie met een hoofdkantoor kan dit een vereiste zijn. Een kleine zelfstandige heeft dit misschien niet nodig en neemt genoegen met bedrijfsnaam, naam, functie, emailadres, telefoonnummer en website.

In sommige branches kan het van toegevoegde waarde zijn om een vertrouwelijke indruk te wekken. Maar als het van het adres moet afhangen is het misschien tijd voor een personal coach, it’s all personal.

Een staand visitekaartje is niet creatief genoeg.
Een staand (Portrait) vormgegeven visitekaartje is natuurlijk anders dan de gebruikelijke liggende (Landscape) opmaak. Ik vraag me af het alleen staand maken van je ontwerp voldoende is om op te vallen. Een goede vormgever heeft meer creatieve kennis in huis om op andere manieren tot een unieke vorm te komen. En zonder de visie en de oorsprong van het bedrijf en de perroon uit het oog te verliezen.

Visitekaartjes op een bijzondere papiersoort
Vergeet niet dat de grafische papierindustrie een groot aanbod aan papiersoorten heeft. Ga op zoek naar een papiersoort die aansluit bij het gevoel, de visie en het doel van je bedrijf. Op deze manier verterk je ook nog eens de boodschap die je wilt overbrengen. Zoals bijvoorbeeld een unieke vouwvorm.

Bijzondere nabewerkingen voor je visitekaartje
Ben je bereid iets meer te betalen voor een uniek visitekaartje. Denk dan aan verschillende nabewerkingen bij de drukker. Reliëfdruk, pregen en blindpregen, spotlak UV of folie en glitters. Niet alle nabewerkingen zijn verstandig om toe te passen. Houd in gedachten dat het moet passen bij het bedrijf en de uitstraling.

Geef je visitekaartje een persoonlijke touch.
Hoe vaak komt het voor dat je tussen je visitekaartjes kijkt en denkt. Ik heb bij god geen idee wie dit is? Heeft de persoon geen indruk gemaakt? Is het te lang geleden? Of is het simpelweg een nietszeggend visitekaartje? Zorg ervoor dat het kaartje iets van jezelf, je bedrijf of organisatie weergeeft als handvat om ze je te laten herinneren wie je ook al weer was. Kies bijvoorbeeld voor een foto van jezelf. Tip zorg ervoor dat het een kwalitatief goede foto is. Passend bij de oorsprong en het doel van het bedrijf.

Kies ervoor geen visitekaartje te gebruiken
In dit digitale tijdperk heb je natuurlijk voldoende mogelijkheden om alle contactinformatie online te verstrekken. Denk aan je Linkedin profiel, Aboutme pagina’s maak van je gezicht een digital visitekaartje. Als ze je scannnen krijgen ze direct toegang tot je contactgegevens? Augmented reality. Heel tof. Maar volgens mij is het onbewuste gevoel van het geven en ontvangen van fysieke visitekaartjes nog altijd het beste.

Google-Beoordeling
4.9
Gebaseerd op 17 recensies
js_loader